- Perspektywa 2014 - 2020
- Nabór wniosków w trybie konkursowym o dofinansowanie projektów w ramach działania 11.2 i 11.3 XI Priorytetu POIiŚ
- Aktualności
- SZKOLENIA
- Rozliczanie projektów
- Dokumenty
- Wytyczne
- Akty prawne
- Informacje o priorytecie
- Realizowane projekty
- Informacja i promocja
- Podpisane umowy
- Multimedia i prezentacje
- Pytania i odpowiedzi
- Linki
- Biuletyn
- Kontakt
- English version
Pytania i odpowiedzi
Czy w przypadku nieuwzględnienia w oszacowaniu wartości zamówień uzupełniających możliwe będzie ich udzielenie?
Jak wynika z przepisu art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych wszystkie wymienione tam przesłanki muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było udzielenie zamówienia uzupełniającego.
Pewne wątpliwości budzić może natomiast zestawienie powyższego przepisu z treścią art. 32 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Norma ta bowiem, określająca reguły, zgodnie z którymi zamawiający winien dokonać oszacowania wartości zamówienie, wskazuje, iż „jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub art. 134 ust. 6 pkt 3 i 4, przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się wartość zamówień uzupełniających”.
W związku z powyższym zapisem należy rozważyć, czy obowiązek uwzględnienia zamówień uzupełniających w oszacowaniu wartości zamówienia należy traktować na równi z przesłankami wynikającymi bezpośrednio z art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, oraz, jakie konsekwencje mogą dotyczyć wykonawcy, który nie uwzględni zamówień uzupełniających w oszacowaniu wartości, a zamówień tych udzieli.
Należy podkreślić, iż zgodnie z obowiązującą wykładnią, przesłanki prowadzące do udzielenia zamówień w trybie z wolnej ręki, traktowane muszą być ściśle, a obok zakazu interpretacji rozszerzającej, można również wysnuć zakaz dokonywania interpretacji zawężającej możliwość udzielenia zamówień uzupełniających zgodnie z regulacją ustawową. Przesłanki określone w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych winny być traktowane jako wyliczenie enumeratywne, a ich spełnienie upoważnia zamawiającego do udzielenia zamówienia uzupełniającego.
Ewentualne naruszenia mogą być natomiast stwierdzone na gruncie właściwego oszacowania wartości przedmiotu zamówienia, a także w zakresie właściwego wypełnienia protokołu postępowania w trybie przetargowym.
Należy jednak mieć na uwadze, iż nieuwzględnienie zamówień uzupełniających w oszacowaniu wartości zamówienia może mieć daleko idące konsekwencje, jeżeli spowoduje wybór procedury „krajowej”, w sytuacji, gdy po zsumowaniu wartości zamówienia z zamówieniami uzupełniającymi przetarg powinien zostać przeprowadzony zgodnie z procedurą „unijną”.