Aktualności

Interpretacje IZ POIiŚ w zakresie podrozdziału 6.4.2 „Wytycznych do kwalifikowalności wydatków”

07-05-2012

Pytanie 1: Czy postanowienia Sekcji 6.4.2 pkt 2 lit b i c Wytycznych mają zastosowanie do umów do których nie ma zastosowania ustawa Pzp?

Odpowiedź IZ: Zgodnie z przypisem do pkt 2 lit. b ppkt i) podrozdziału 6.4.2 Wytycznych niekwalifikowalność wydatków będących wynikiem zmian do umów w zakresie zwiększającym cenę w stosunku do ceny umowy podstawowej, dotyczy umów zawartych w trybie ustawy Pzp albo na podstawie innych przepisów. Oznacza to, że wydatki związane z tzw. robotami dodatkowymi, wynikającymi z aneksu do umowy zawartej w innym trybie niż ustawy Pzp, co do zasady są niekwalifikowalne. Uznanie tych wydatków za kwalifikowalne jest możliwe po spełnieniu wymogów określonych w podrozdziale 6.4.2 pkt 2 lit. c Wytycznych.

Natomiast postanowienia pkt 4 podrozdziału 6.4.2 Wytycznych stanowią doprecyzowanie powyższej zasady generalnej dla umów, do których nie ma zastosowania ustawa Pzp. Zgodnie z ww. postanowieniami Wytycznych wydatki związane z wykonaniem robót podstawowych oraz robót dodatkowych są kwalifikowalne do wartości zamówienia podstawowego. Ograniczenie to nie ma zastosowania gdy dodatkowych usług lub robót budowlanych, na które zawarto dodatkowe umowy z dotychczasowym wykonawcą z pominięciem postanowień podrozdziału 5.5 Wytycznych, nie można było wcześniej przewidzieć i są one niezbędne do prawidłowego wykonania umowy podstawowej. Oznacza to, że tylko w takim przypadku możliwe jest zwiększenie ceny w stosunku do ceny umowy podstawowej, a tym samym dla tego rodzaju umów na roboty dodatkowe zastosowanie ma podrozdział 6.4.2 pkt 2 lit. c Wytycznych (w związku z pkt 2 lit. b ppkt 1 podrozdziału 6.4.2 H/yfycznyc/j).

 

Pytanie 2: Czy w odniesieniu do kwalifikowalności wydatków ponoszonych na roboty dodatkowe w ramach umów rozliczanych metodą ryczałtową w pkt 3 podrozdziału 6.4.2 Wytycznych sformułowana została generalna zasada, od której wyjątki przewidziano w pkt 2 i 4 ww. podrozdziału, czy też ww. pkt 3 reguluje kompleksowo tę kwestię, a zatem pkt 2 i 4 odnoszą się jedynie do umów, w ramach których występuje wynagrodzenie kosztorysowe?

 Odpowiedź IZ: Postanowienia pkt 3 podrozdziału 6.4.2 Wytycznych kompleksowo regulują kwestię kwalifikowalności robót dodatkowych w ramach umów rozliczanych metodą ryczałtową. W związku z powyższym pkt 4 podrozdziału 6.4.2 Wytycznych ma zastosowanie jedynie do umów, w których występuje wynagrodzenie kosztorysowe, natomiast pkt 2 ww. podrozdziału ma zastosowanie do umów ryczałtowych tylko w przypadku opisanym poniżej.

 

a)     W przypadku umów przewidujących wynagrodzenie ryczałtowe, o ile jest to w danej sytuacji konieczne, istnieje możliwość uznania za kwalifikowalne robót dodatkowych udzielonych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i spełniających wszystkie przesłanki wymienione w tym przepisie, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymogów o których mowa w pkt 6.4.2 Wytycznych, tj. opublikowania ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, o którym mowa w art. 66 ust 2 ustawy Pzp, przedstawienia uzasadnienia faktycznego i prawnego wraz z protokołem postępowania j innymi wymaganymi dokumentami (6.4.2.2.lit. b ppkt ii, lit. c ppkt ii-v).

b)       W opinii 12 PO HŚ, uznanie wydatków poniesionych w związku z robotami dodatkowymi realizowanymi na podstawie umowy określającej ryczałtowe wynagrodzenie wykonawcy może być uznane za kwalifikowalne po uzyskaniu prawomocnego wyroku sądowego wydanego na podstawie art. 632 § 2 K.C na mocy którego dokonane zostanie podwyższenie ryczałtu.

 

Pytanie 3: Czy dla uznania kwalifikowalności wydatków niezbędne jest zlecenie robót dodatkowych poprzez zawarcie odrębnej umowy z wykonawcą, czy też może ono nastąpić poprzez aneksowanie umowy podstawowej skutkującej zwiększeniem wartości umowy.

 

Odpowiedź IZ: Dla oceny kwalifikowalności wydatków poniesionych na roboty dodatkowe, zgodnie z postanowieniem Wytycznych, nie ma znaczenia czy z wykonawcą zawarto odrębną umowę czy też aneksowano umowę podstawową.

 

Pytanie 4: Definicja „robót zamiennych" w rozumieniu Wytycznych oraz relacji tego pojęcia do „rozwiązań zamiennych", o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo budowlane.

 

Odpowiedź IZ: Pojęcie robót zamiennych w rozumieniu Wytycznych to rozwiązania zamienne w stosunku do przyjętych w kontrakcie, np. wykonanie w innej technologii, lub przy innych parametrach (np. średnice, długości, rodzaj materiału itp.) niż to wynika z kontraktu, a realizacja takich prac jest niezbędna do wykonania przedmiotu zamówienia określonego w pierwotnej umowie. Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy - Prawo budowlane do podstawowych obowiązków projektanta zalicza się sprawowanie nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu w zakresie uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego. Jednocześnie art. 23 ww. ustawy stanowi, że kierownik budowy ma prawo:

a) występowania do inwestora o zmiany w rozwiązaniach projektowych, jeżeli są one uzasadnione koniecznością zwiększenia bezpieczeństwa realizacji robót budowlanych lub usprawnienia procesu budowy;

 

b) ustosunkowania się w dzienniku budowy do zaleceń w nim zawartych.

 

Wynika z powyższego, że pojęcie „rozwiązań zamiennych" oznacza zmiany które mogą być wprowadzane w stosunku do przewidzianych w projekcie. Właściwe więc wydaje się utożsamianie robót zamiennych w rozumieniu Wytycznych z „rozwiązaniami zamiennymi", o których wspomina art. 20 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy - Prawo budowlane, o ile wprowadzanie tych rozwiązań ma służyć sprawnej realizacji zamierzenia inwestycyjnego. Ponadto warunki kwalifikowalności wydatków wynikających z robót zamiennych zostały określone w podrozdziale 6.4.2 pkt 2 lit. c pkt vi) Wytycznych.


wróć »
Strona internetowa finansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach pomocy technicznej Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko"
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Departament Funduszy Europejskich, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa
odsłony:2228723, wizyty:1701526