- Perspektywa 2014 - 2020
- Nabór wniosków w trybie konkursowym o dofinansowanie projektów w ramach działania 11.2 i 11.3 XI Priorytetu POIiŚ
- Aktualności
- SZKOLENIA
- Rozliczanie projektów
- Dokumenty
- Wytyczne
- Akty prawne
- Informacje o priorytecie
- Realizowane projekty
- Informacja i promocja
- Podpisane umowy
- Multimedia i prezentacje
- Pytania i odpowiedzi
- Linki
- Biuletyn
- Kontakt
- English version
Pytania i odpowiedzi
Kiedy dopuszczalne jest ograniczenie podwykonawstwa?
Kwestia udziału w postępowaniu podwykonawców wynika z art. 36 ust. 4 i 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią drugiego z tych zapisów możliwe jest ograniczenie podwykonawstwa w sytuacji, gdy przemawia za tym specyfika przedmiotu zamówienia.
Na wstępie należy podkreślić, iż prawo do korzystania w trakcie realizacji inwestycji z usług podwykonawców jest jednym z filarów wolnego rynku i ograniczenia w tym zakresie winny wynikać z sytuacji wyjątkowych. Wyjątkowość ta wynika również z faktu, iż umowa o zamówienie publiczne, jakkolwiek zawarta na podstawie szczegółowej ustawy, posiada przymiot umowy cywilnoprawnej i tak powinna być traktowana. Zgodnie z art. 365 Kodeksu cywilnego „wierzyciel może żądać osobistego świadczenia dłużnika tylko wtedy, gdy to wynika z treści czynności prawnej, z ustawy albo z właściwości świadczenia”. Natomiast przytoczony powyżej art. 36 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych winien być traktowany na tle postanowień Kodeksu cywilnego jako lex specialis.
„Korzystanie z możliwości ograniczenia zlecania prac podwykonawcom powinno być poprzedzone wnikliwą analizą przedmiotu zamówienia – właściwości świadczenia wymaganego do spełnienia przez wykonawcę i zależności prawidłowego jego wykonania od cech wykonawcy. Ponadto z samej ustawy – Prawo zamówień publicznych wynikają kolejne cechy wpływające na możliwość ograniczenia podwykonawstwa:
– nakaz dopuszczenia weryfikacji warunków przedmiotu zamówienia dotyczących wiedzy i doświadczenia potencjału osobowego i technicznego oraz zdolności finansowej z uwzględnieniem właściwości innych podmiotów niezależnie od charakteru stosunków wiążących te podmioty z wykonawcą, wynikający z art. 26 ust. 2b,
– zasada zachowania uczciwej konkurencji, co wymaga analizy danego rynku, tak by zakaz posługiwania się podwykonawcą nie wpływał w sposób nieuprawniony na ograniczenie uczciwej konkurencji. Zastrzeżenie osobistego spełnienia świadczenia dotyczy więc sytuacji wyjątkowych, specjalnych, związanych z charakterystyką przedmiotu zamówienia i wynikającymi z niej wymogami co do dłużnika (wykonawcy)” (Dzierżanowski Włodzimierz, Jerzykowski Jarosław, Stachowiak Małgorzata, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2010, wyd. IV).
Oczywiście należy mieć na uwadze postanowienia Kodeksu cywilnego w zakresie podwykonawstwa przy robotach budowlanych (art. 647¹).
Jak wynika z powyższego każde ograniczenie dopuszczenia do udziału w realizacji inwestycji podwykonawców wymaga indywidualnej analizy i musi być interpretowane jako wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą podwykonawstwo powinno być zawsze dopuszczalne.