Aktualności

Komisja Europejska zaakceptowała okresową modyfikację Strategii Komunikacji.

22-02-2012

16 stycznia 2012 r. Komisja Europejska zaakceptowała okresową modyfikację Strategii komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013.

Modyfikacja dokumentu wynikała z konieczności dostosowania jego zapisów do aktualnego stanu wdrażania programów operacyjnych, rekomendacji wynikających z badań ewaluacyjnych prowadzonych przez IK NSRO od 2008 r., z potrzeby wprowadzenia coraz bardziej popularnych narzędzi stosowanych w komunikacji, takich jak portale społecznościowe, a także ze względu na rozwój Sieci Punktów Informacyjnych
o Funduszach Europejskich w całej Polsce.

Zmiany wprowadzone do tekstu Strategii komunikacji były wynikiem procesu konsultacji i weryfikacji jej zapisów, prowadzonego przez IK NSRO w zakresie informacji i promocji we współpracy z Instytucjami Zarządzającymi poszczególnymi programami, w ramach Grupy Sterującej ds. Informacji i Promocji Funduszy Europejskich, pod kątem doświadczeń zdobytych w pierwszych latach jej wdrażania oraz w oparciu
o napływające do IK NSRO sygnały o potrzebie zaktualizowania i doprecyzowanie niektórych jej zapisów. Dokument został przyjęty również przez Komitet Koordynacyjny NSRO uchwałą z 23 sierpnia 2011 r.

W stosunku do wersji z lutego 2010 roku, zakres zmian w Strategii komunikacji dotyczy:

1. ROZDZIAŁU PODSTAWY PRAWNE:

- zaktualizowano i uzupełniono strukturę i zakresy dokumentów tworzonych na potrzeby działań informacyjnych i promocyjnych (w tym Planów komunikacji PO/RPO, Rocznych planów działań PO/RPO) dostosowując je m.in. do znowelizowanych Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie informacji i promocji z 10 czerwca 2010 r.

2. PODSTAWOWYCH ZAŁOŻEŃ REALIZACJI STRATEGII:

-  dodano zapis o prowadzeniu działań informacyjnych, promocyjnych oraz edukacyjnych w zgodzie
z politykami horyzontalnymi Unii Europejskiej.

3. CELÓW DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH:

- zmodyfikowano definicję celu strategicznego działań informacyjnych i promocyjnych oraz jego cele operacyjne,

- zmodyfikowano cel strategiczny działań informacyjno - promocyjnych na temat programów operacyjnych oraz jego cele szczegółowe,

4. GRUP DOCELOWYCH DZIAŁAŃ INFORMACYJNO-PROMOCYJNYCH:

- wyodrębniono  z grupy „ogół społeczeństwa" i zdefiniowano dwie nowe podgrupy: potencjalni uczestnicy projektów i uczestnicy projektów realizowanych przez beneficjentów,

- uzupełniono opisy grup docelowych działań informacyjno-promocyjnych: „beneficjenci", „media".

5. OBOWIĄZKÓW INFORMACYJNYCH I NARZĘDZI KOMUNIKACJI:

- zaktualizowano definicję kampanii o szerokim zasięgu,

- zaktualizowano zapisy dotyczące punktów informacyjnych pod kątem utworzenia w Polsce Systemu Informacji o Funduszach Europejskich,

- dostosowano zapisy dotyczące publikacji, stron internetowych oraz edukacji do znowelizowanych Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie informacji i promocji z 10 czerwca 2010 r.

6. OBOWIĄZKÓW PROMOCYJNYCH BENEFICJENTÓW:

- zaktualizowano i rozbudowano rozdział poświęcony obowiązkom promocyjnym beneficjenta, umieszczając w nim katalog obowiązków, określając moment rozpoczęcia promocji, regulując sposób określania wartości wkładu publicznego oraz doprecyzowując regulacje dotyczące zamieszczania tablic informacyjnych
i pamiątkowych.

7. KOMUNIKACJI WIZUALNEJ:

- doprecyzowano regulacje stosowania wspólnego logo Narodowej Strategii Spójności,

- określono możliwości stosowania logotypów w projektach prowadzonych poza granicami  Polski,

- dodano zapisy dotyczące informacji o fakcie współfinansowania w projektach mediowych.

8. KOORDYNACJI DZIAŁAŃ:

- dookreślono rolę IK NSRO w zakresie informacji i promocji jako koordynatora kampanii promocyjnej
o szerokim zasięgu oraz współpracy z mediami na poziomie ogólnopolskim.

9. HARMONOGRAMU DZIAŁAŃ:

- zaktualizowano elementy procesu komunikacji w harmonogramie na lata 2007-2013.

10. MONITORINGU I EWALUACJI:

- dodano informację o okresowej możliwości monitorowania postępów realizacji planów komunikacji
i Rocznych planów działań PO/RPO przez IK NSRO.

11. WSKAŹNIKÓW:

- zmodyfikowano listę wskaźników dla działań informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych podejmowanych przez IK NSRO, a także zaktualizowano ich wartości docelowe.

12. OPISU WYBRANYCH NARZĘDZI I PUNKTÓW STYCZNOŚCI ODBIORCY Z KOMUNIKATEM:

- zmodyfikowano opisy narzędzi: Punkty Informacyjne; Internet - strony internetowe; portale; marketing internetowy; gadżety; targi; festyny; fora i wystawy oraz konkursy.

13. KSIĘGI IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ NSS:

- zmodyfikowano karty o numerach: 4.01; 4.05; 5.26; 5.30; 5.32.

Wprowadzone zostały także zmiany porządkujące oraz o charakterze  językowym, wynikające z zaleceń zawartych w podręczniku pt.: „Jak pisać o Funduszach Europejskich? Osobisty poradnik językowy".

Znowelizowany dokument: plik do pobrania.

wróć »
Strona internetowa finansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach pomocy technicznej Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko"
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Departament Funduszy Europejskich, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa
odsłony:2228701, wizyty:1701504